Den skall fungera lite som en kokbok. Inspirerande
färgglada bilder, med tillhörande enkla recept, dvs. anvisningar
om hur man går tillväga.
( därför har jag döpt den till Kokbok
i bild)
1. Att genom många färgrika
illustrationer göra en inspirerande bok.
Vad ögat ser är ju 50%. En bok med mycket bilder
i blir mer intressant än bara en stor massa av text. Har aldrig förstått
hur man kan skriva om bilder eller konst och nästan bara använda
ord, ord och åter ord. Bilderna skall vara relativt " enkla" för
att betraktaren inte skall hämmas av tjusigt avancerade gjorda bilder.
2. Att genom enkla instruktioner göra den lättfattlig.
Korta beskrivande texter till bilderna, för att
det skall bli enkelt.
3. Använda humor i texten för att det inte
skall bli tråkigt att läsa.
Även om du inte är så jätte
intresserad av ämnet skall det vara roligt att studera in nya kunskaper
4. Det skall vara en icke pretentiös bok, för
att alla skall kunna förstå, och inte bli hämmade.
De böcker jag läst i ämnet bild hitintills
har varit riktade till folk som är mycket intresserade
och som har relativt stora kunskaper i ämnet redan. Men ingen har
gjort en bok för dem som inte har stora kunskaper i ämnet bild,
eller är måttligt intresserad. Den mest härdade människa
blir helt enkelt uttråkad av all text och i många fall av alla
tekniska termer, som man måste vara rätt insatt i för att
förstå
Ett litet exempel från redan tryckta böcker
om bild:
De visuella kognitiva systemen och komplementfärgernas
styrka beror på valören.
( Fattade du? Är detta inspirerande? )
Ett bra sätt att utöva sina kunskaper i ämnet
bild är ju att som ni redan gör, låta barnen integrera
bild med andra ämnen ex historian,no osv. Men varför inte gå
igenom lite med barnen om hur man kan få ett bättre resultat,
genom att de fått lite kunskap om hur man kan använda
och visa budskapet på ett bättre sätt.
Såå därför håll tillgodo med
mina första enkla enkla vägar att följa den " röda
" tråden.
Här
nedan följer en massa personliga funderingar som bidragit till att
jag bestämde mig för att skriva om bildskapande och ge råd
själv.
Enligt den nya läroplanen LPO 94 skall det gå som en röd tråd från första klass till åk 9. Man skall redan i de första klasserna använda sig av bilder som ett ämne och inte som något man kan göra lite på måfå. ( eller- Det ingår som en naturlig del i de andra ämnena!) Vem lär dom den naturliga delen? Eller skall man acceptera att det du lärde dig att rita i förskole åldern är bra som det är i resten av ditt liv? I en skola tog man helt enkelt bort ämnet bild pga av att det ingick som en naturlig del i andra ämnen! ( Detta vet jag med säkerhet för min dotter går i den skolan.)
Ofta stöter ,man på
invändningar som.
Någon kanske säger
· Varför skall vi lära oss att måla?
· Det kan man ju göra direkt i en dator.
Det är ungefär som att säga!
· Varför skall vi laga mat ?- Det finns
ju mikro!
Eller
· Varför skall jag lära mig köra
bil ?- Det finns ju taxi!
- Man måste ha en naturlig fallenhet för
det eller
- Det krävs en begåvning, känsla
för att kunna rita/måla.
Javisst om du skall bli en ny Van Gogh, men inte att försöka lära sig att uttrycka sig, genom bilder. Sanningen är att i grundskolan undervisar vi alla i alla ämnen utan att ha krav på att de skall bli specialister inom ett visst område, för det krävs ytterligare skolor med special inriktning. Alla kan lära sig att köra bil,eller åka skidor. Men det är ett fåtal som blir en Stenmark, eller Fittipaldi. Så är det med bild alla kan lära sig att uttrycka sig genom bilder, men det är ett fåtal som blir berömda konstnärer.Därmed inte sagt att alla använder sig av bild som ett roliga -timmen ämne.
Många lärare har en stor vilja att det skall vara både roligt och givande, men vet inte riktigt hur de skall göra det. Ofta saknar de en sk röd tråd. Man ser att det är fel men vet inte vad det är som är fel eller hur man skall åtgärda det. Det är då man går till någon annan lärare eller ännu hellre en bildlärare.
- Du har du något käckt som tar ungefär en lektion som jag kan göra med mina ungar? Gärna med lite fräsiga färger.
-Du nu till påsken har du några mallar på gulliga påsk kycklingar?
Detta är bara 2 exempel på vad man brukar använda
bildtimmarna till. Att det skulle vara ett ämne i hur man kan kommunicera
med hjälp av bilder, har många helt glömt.
Det är då jag som bildlärare undrar - var tog den röda tråden vägen och vaddå roligt. Måste det vara roligt. Sanningen är den att det inte alltid är så roligt, men kanske nyttigt.
Väldigt
ofta glömmer man bort att ställa krav. Eleverna blir klara med
en uppgift på nolltid, och läraren kliar sig i håret och
säger jaha du. _ Ja sätt dig ner och gör vad du vill
så länge. Bilden som eleven gjort ser ut som s....t men
resultatet accepterades utan större krav. Ett exempel har man
svenska och stavning skulle man aldrig acceptera motsvarande.jag menar
felstavningarhopskrivna ord och bortglömd Stor bokstavinga komman
eller punkter
det blir till att sudda och göra omVarför inget
krav i bild?
Bild är något som
i sig är roligt, barn ritar ju frivilligt ( även vuxna ) men
det är sällan man ser någon sitta och räkna bara för
det är skoj. (Barn förmedlar naturligt sina
budskap genom sina bilder! Fråga vad det föreställer, och
du får en lång förklaring.)
Av detta kan man dra slutsatsen att bild är kul
men det är ju inget fel att försöka lära sig mer om
ämnet, för att utvecklas inom området.
Vem vet du som lärare kanske också blir bättre.
Att skriva en bok om bildskapande
utan att ha en massa roliga stimulerande bilder med, verkar vara ett utav
de mest döfödda företag som finns. Det har jag alltid undrat
över, varför är det så mycket tråkig och ibland
obegriplig text i böcker som handlar om bild. Den mest förhärdade
och i ämnet införstådda människa slår ju igen
boken.
Det finns alltid en grund,
till allting. Vanliga enkla baskunskaper.
Något som var elev har rätt till, redan
i de lägre klasserna.
Eftersom jag ledsnade på att en del klasser inte hade några som helst kunskaper i bild, när de kom upp i " högstadiet" började jag att skriva kokbok i bild. Det du läser nu är början.
Alla
bilder är gjorda med de vanligast förekommande färger och
penslar som brukar finnas i skolan och bilderna är oavancerade, liksom
bara rakt på sak. Själv blir jag alltid avskräckt av tjusiga
illustrationer och får mindervärdes komplex för jag kan
inte få till det så där tjusigt. Kolla igenom boken jag
hoppas att du kan hitta något av vikt för just dig.