Förslag till samarbete mellan svenska/ bild.

Först vad det går ut på. Att träna sig i: samarbete, datoranvändning, stavning, fantasi,drama, lay out och bildskapande.
 

             (datoranvändning, bildskapande)
          (lay out )
          (drama)
 
 
 
 Bild/No
Tro det eller ej men det finns naturliga kopplingar mellen bild och No. När man läser om kroppen och dess funktioner tex. Muskler, ben, leder osv. Till sist kommer man till ögonen. Ja där har vi det!!
Om No läraren tar hand om  det biologiska, med tillhörande experiment om varför vi egentligen ser allt upp och ner och hur hjärnan vänder bilderna osv. Kan man under samma tid på bild lektionerna verkligen kolla upp det här med färgseendet. Visste du att man kan urskilja 100. 000 tals olika nyanser?
En humla kan se väldigt många fler gula nyanser än det mänskliga ögat. Därför att en humla måste kunna avgöra på färgen om ex rapsen på ett fält är mogen, för att kunna överleva.
Räven ser allt i svartvitt och hökar har inbyggda förstoringsglas i ögonen, för att kunna se mössen på långt håll när de är ute och spanar på hög höjd.
Det mänskliga ögat vibrerar lite fast vi tycker att det står stilla. Det kan man enkelt kolla genom att hålla fast det med ett finger. Man trycker bara lite med ett finger på ögonlocken så att ögat hålls fast i samma läge. Vad händer??? Jo du blir blind!
Varför det då? I ögat finns det stavar och tappar. När dessa blir uttröttade av att stirra på samma ställe lägger de av, man blir blind. Jag brukar berätta för ungarna hur man enkelt kan fånga sig en padda pga av de har fasta ögon. De ser nämligen inget om de inte rör på sig. Om man då kan smyga sig på en padda och föra handen fram till paddan så sakta att rörelsen inte är märkbar. Skall man teoretiskt kunna fånga sig en groda eller padda.
När man tittar in i solen  ( vilket inte rekommenderas)  ser man svarta eller mörka fläckar efteråt. Det beror på att ögat skapar en kontrastfärg ( motsatsfärg) till det man just tittat på. Ta tex läkare. De tittar ofta på blod, blod är rött. Motsats färgen till rött är grönt. (Det som ligger mitt emot i färg triangeln.)
 

För att skapa en motvikt till det röda har de alltid gröna operationsrockar, så att de skall slippa se gröna små maskar på väggarna när ögat skapar en motsats till det röda.
För att bevisa att det faktiskt är så brukar jag be eleverna stirra på en färgad bit papper ex  utsidan av ett orange skrivhäfte i 1 minut.
Efter 1 minut får de titta på en vit vägg och kommer då att se den färg i färgtriangeln som ligger mitt emot den oranga färgen. Vilken?

Annars kan man roa sig med att måla svenska flaggan i fel färg. Dvs gula rutor och blått kors. Gör samma sak stirra på flaggan läääänge och titta sedan mot en vit vägg. Den riktiga bilden av svenska flaggan kommer snart att framträda.
Detta är ett förslag i hur No och bild kan samarbeta om ögats funktioner och färglära.
 
 
 
 

Bild/Historia
 I hela den kända historian vet vi att det alltid förekommit bilder. Från förhistorisk tid fram till idag. Parallellt med att man läser om en viss tid i historia kan man undersöka den tidens typiska konst och material. Det finns många bra länkar som handlar om konst, de två som jag tipsar om tillhör mina favoriter för där finns mycket matnyttigt. Du kan tex hitta olika tidsepoker och vad som hände i konst under just den tiden.


 
 
 
 

 Många av de saker som man lär ut i bild handlar ofta om att man lär ut en teknik. En teknik för att visualisera något eller med en viss typ av bild kunna förmedla något, till någon som skall läsa av det man åstadkommit. I väldigt många fall blir man som bildlärare  lite f.................d, för det anses att man skall hjälpa upp ett annat ämne så att det inte skall bli så tråkigt, och man får ofta ganska korkade förslag.
Är bild av ringa betydelse????
En form av litet hjälpprogram för att hjälpa upp andra ämnen.

Nä riktigt samarbete skall det vara.
Där mantillsammans arbetat fram ett samarbete.

 
 

                                                    Åter till meny