Förslag
till samarbete mellan svenska/ bild.
Först vad det går ut på. Att träna
sig i: samarbete, datoranvändning, stavning,
fantasi,drama, lay out och bildskapande.
-
De får arbeta två och två. De skall hitta
på en kort saga där enda direktivet är att det skall sluta
lyckligt.(fantasi)
-
Skriv sagan på datorn i ordbehandlingsprogrammet,
kolla stavning och liknande. (datoranvändning,
stavning,)
-
Antingen scannar man in fem bilder
eller öppnar ett ritprogramm i datorn som eleverna skall göra
fem bilder i som illustration till den egenhändigt skrivna sagan.
(datoranvändning, bildskapande)
-
Nu kommer man till lay out delen. Bilderna
skall sättas in så att de passar att illustrera texten. Inte
längst ner utan så att text och bild passar ihop. Det kan betyda
att bilden hamnar mitt på sidan, i bland blir det två bilder
på en sida. Var inte rädd för att lämna lite "sk"
luft emellan text och bild. Det gör det många gånger lättare
att läsa och ögat får det lite vilsamt med uppehåll
mellan text och bild. Har man sedan tillgång tilfärg skrivare
är det ännu bättre. Det kan bli en riktigt vacker liten
bok eller häfte.
(lay out )
-
Vill man sedan gå lite längre,
varför inte filma det hela? Någon håller i kameran, någon
läser texten och någon försöker med hjälp av
kroppsspråket agera, så att det hela kan bli en liten film.
(drama)
Bild/No
Tro det eller ej men
det finns naturliga kopplingar mellen bild och No. När man läser
om kroppen och dess funktioner tex. Muskler, ben, leder osv. Till sist
kommer man till ögonen. Ja där har vi det!!
Om No läraren
tar hand om det biologiska, med tillhörande experiment om varför
vi egentligen ser allt upp och ner och hur hjärnan vänder bilderna
osv. Kan man under samma tid på bild lektionerna verkligen kolla
upp det här med färgseendet. Visste du att man kan urskilja 100.
000 tals olika nyanser?
En humla kan se väldigt
många fler gula nyanser än det mänskliga ögat. Därför
att en humla måste kunna avgöra på färgen om ex rapsen
på ett fält är mogen, för att kunna överleva.
Räven ser allt
i svartvitt och hökar har inbyggda förstoringsglas i ögonen,
för att kunna se mössen på långt håll när
de är ute och spanar på hög höjd.
Det mänskliga
ögat vibrerar lite fast vi tycker att det står stilla. Det kan
man enkelt kolla genom att hålla fast det med ett finger. Man trycker
bara lite med ett finger på ögonlocken så att ögat
hålls fast i samma läge. Vad händer??? Jo du blir blind!
Varför det då?
I ögat finns det stavar och tappar. När dessa blir uttröttade
av att stirra på samma ställe lägger de av, man blir blind.
Jag brukar berätta för ungarna hur man enkelt kan fånga
sig en padda pga av de har fasta ögon. De ser nämligen inget
om de inte rör på sig. Om man då kan smyga sig på
en padda och föra handen fram till paddan så sakta att rörelsen
inte är märkbar. Skall man teoretiskt kunna fånga sig en
groda eller padda.
När man tittar
in i solen ( vilket inte rekommenderas) ser man svarta eller
mörka fläckar efteråt. Det beror på att ögat
skapar en kontrastfärg ( motsatsfärg) till det man just tittat
på. Ta tex läkare. De tittar ofta på blod, blod är
rött. Motsats färgen till rött är grönt. (Det
som ligger mitt emot i färg triangeln.)
För att skapa
en motvikt till det röda har de alltid gröna operationsrockar,
så att de skall slippa se gröna små maskar på väggarna
när ögat skapar en motsats till det röda.
För att bevisa
att det faktiskt är så brukar jag be eleverna stirra på
en färgad bit papper ex utsidan av ett orange skrivhäfte
i 1 minut.
Efter 1 minut får
de titta på en vit vägg och kommer då att se den färg
i färgtriangeln som ligger mitt emot den oranga färgen. Vilken?
Annars kan man roa
sig med att måla svenska flaggan i fel färg. Dvs gula rutor
och blått kors. Gör samma sak stirra på flaggan läääänge
och titta sedan mot en vit vägg. Den riktiga bilden av svenska flaggan
kommer snart att framträda.
Detta är ett
förslag i hur No och bild kan samarbeta om ögats funktioner och
färglära.
Bild/Historia
I hela den kända historian vet vi att det
alltid förekommit bilder. Från förhistorisk tid fram till
idag. Parallellt med att man läser om en viss tid i historia kan man
undersöka den tidens typiska konst och material. Det finns många
bra länkar som handlar om konst, de två som jag tipsar om tillhör
mina favoriter för där finns mycket matnyttigt. Du kan tex hitta
olika tidsepoker och vad som hände i konst under just den tiden.
Många av de
saker som man lär ut i bild handlar ofta om att man lär ut en
teknik. En teknik för att visualisera något eller med en viss
typ av bild kunna förmedla något, till någon som skall
läsa av det man åstadkommit. I väldigt många fall
blir man som bildlärare lite f.................d, för det
anses att man skall hjälpa upp ett annat ämne så att det
inte skall bli så tråkigt, och man får ofta ganska korkade
förslag.
Är bild av ringa betydelse????
En form av litet hjälpprogram för att hjälpa
upp andra ämnen.
Nä riktigt samarbete skall det vara.
Där mantillsammans arbetat fram ett
samarbete.
Åter till meny