Gräddbulle
tävlingen.
En enkel övning är
att visa för eleverna att det faktiskt kan bli
svart av bara tre färger.
Låt dom
använda bara gul,
röd och
blå för
att pröva att blanda svart. Jag brukar ha en liten tävling där
alla elever skall pröva att blanda den svartaste färgen
På
baksidan av sitt färgprov skall de skriva sitt namn. Sedan ställer
vi upp proven mot Whiteboarden. Barnen får sedan rösta om vilken
lapp som är svartast, den som vinner brukar få en gräddbulle
eller något annat litet, billigt men åtråvärt
( Jag brukar beräkna
ca 2 lektioner till detta.)
Tillbaka
till sida om färg
Vem
kan vika flest rutor??
Dela ut A3 eller
stort A4 papper, försök att vika papperet så många
gånger som möjligt, åt olika håll och kanter. Det
brukar sluta med att någon försöker vika en gång
extra, det blir så svårt att barnet behöver stå
på den lilla pappersknölen för att den överhuvud taget
skall gå att vika.
Ge ungarna sedan
instruktioner om att de får bara använda 2 st grundfärg
Ex gul och röd.
Börja
i ena hörnan med den ena rena grundfärgen och blanda dig över
papperet över till den andra grundfärgen. De vikta spåren
i papperet utgör gränser för hur stora ytor av en nyans
som man skall måla. Här skall man försöka att hålla
sig snyggt inom den avgränsade ytan, därför är det
viktigt att man fått lite tips om hur man får färgen att
fastna där man vill att den skall vara.( Se avsnitt om material.)
(
Beräkna ca 2-4 lektioner till detta.)
Tillbaka till
sida om färg
Vad
är ett stilleben?
Själva
ordet är tyskt och kan väl översättas ungefär
så här, fortfarande levande eller verklig. Genom konsthistorien
finns det otliga exempel på hur man har försökt att avbilda
saker uppställda i en snygg hög på ett så fotografiskt
verkligt sätt som möjligt. Det som är genomgående
är att man i många fall har ställt upp sakerna efter en
tänkt triangel.
Man börjar
således med att tänka sig en triangel, och fösöker
att rita upp sakerna inom den tänkta ytan.
En del saker
hamnar lite uanför den tänkte triangeln men det skulle se märkligt
ut om man kapade av sakerna så det gör inget. Några saker
kan ligga bakom , dvs det är en början på hur man skapar
djup i bilden. Efter att man ritat ut sakerna drar man linjer över
papperet. OBS tryck inte med pennan.
Varje sak har
en i förväg bestämd färg, där varje ruta skall
målas i en egen nyans av denna färgen, det samma med bakgrunden.
Varje ruta målas i en egen nyans
Man blir
i alla fall glad när man ser en färgrik vägg. Ungarna brukar
gilla att titta och fundera på hur man fått så många
olika färger, så det är även en övning som ger
barnen lite av en aha upplevelse. Tänk att det finns så många
nyanser!
Man kan enkelt
göra om dem till riktiga små konstverk. Om man monterar upp
alsterna på ett färgat papper ( sk passepartout.) som är
lite större än själva bilden, då ser det ut som riktiga
tavlor. Glöm inte att signera ! Ingen konstnär stor som liten
får glömma det.
Så
här kan det se ut när det är klart. Det brukar bli en väldigt
trevlig vägg om man sätter upp alla alster.
( Den här övningen
tar lite tid, men innehåller många nyttiga moment
beräkna minst
6 lektioner.)
Tillbaka till sida om färg
Vått
i vått
Varje
elev får papper, färg och penslar. Uppgiften är att göra
ett landskap med minst sex st olika nyanser i marken. Vilken typ
av mark det är bestämmer varje elev själv. Djungel, öken
, hed eller vad de nu vill. Visa hur man fixar en snygg himmel. ( Står
på sidan om färg) Om man intre har tid att vänta på
att himmelen skall torka, måla marken 2 mm nedanför så
att markfärgen inte sprider sig i det blöta himmelsfältet.
När marken fått minst sex olika nyanser och torkad sätt
dit för lanskapet typiska detaljer och måla dessa. Exempelvis
Träd och lianer i djungeln, ljung och grästuvor på heden,
kaktusar i öknen. Så
länge färgen är blöt kan man fösa den dit man
vill.
( Denna uppgift tar ca 4 lektioner)
Tillbaka till sida om färg
Åter
till meny