Gräddbulle tävlingen.
 
 
En enkel övning är att visa för eleverna att det faktiskt kan bli
svart av bara tre färger.
 
 
 
 
 
 
Låt dom använda bara gul, röd och blå för att pröva att blanda svart. Jag brukar ha en liten tävling där alla elever skall pröva att blanda den svartaste färgen
  På baksidan av sitt färgprov skall de skriva sitt namn. Sedan ställer vi upp proven mot Whiteboarden. Barnen får sedan rösta om vilken lapp som är svartast, den som vinner brukar få en gräddbulle eller något annat litet, billigt men åtråvärt
( Jag brukar beräkna ca 2 lektioner till detta.)
 
 
 Tillbaka till sida om färg
 
Vem kan vika flest rutor??
Dela ut A3 eller stort A4 papper, försök att vika papperet så många gånger som möjligt, åt olika håll och kanter. Det brukar sluta med att någon försöker vika en gång extra, det blir så svårt att barnet behöver stå på den lilla pappersknölen för att den överhuvud taget skall gå att vika.
 
 
 
Ge ungarna sedan instruktioner om att de får bara använda  2 st grundfärg
 
                                                    Ex gul och röd.
 
 
 

Börja i ena hörnan med den ena rena grundfärgen och blanda dig över papperet över till den andra grundfärgen. De vikta spåren i papperet utgör gränser för hur stora ytor av en nyans som man skall måla. Här skall man försöka att hålla sig snyggt inom den avgränsade ytan, därför är det viktigt att man fått lite tips om hur man får färgen att fastna där man vill att den skall vara.( Se avsnitt om material.)

 ( Beräkna ca 2-4 lektioner till detta.)
Tillbaka till sida om färg
 
 
Vad är ett stilleben?
 
Själva ordet är tyskt och kan väl översättas ungefär så här, fortfarande levande eller verklig. Genom konsthistorien finns det otliga exempel på hur man har försökt att avbilda saker uppställda i en snygg hög på ett så fotografiskt verkligt sätt som möjligt. Det som är genomgående är att man i många fall har ställt upp sakerna efter en tänkt triangel.
Man börjar således med att tänka sig en triangel, och fösöker att rita upp sakerna inom den tänkta ytan.
 
 
 
 
En del saker hamnar lite uanför den tänkte triangeln men det skulle se märkligt ut om man kapade av sakerna så det gör inget. Några saker kan ligga bakom , dvs det är en början på hur man skapar djup i bilden. Efter att man ritat ut sakerna drar man linjer över papperet. OBS tryck inte med pennan.
 
 
 
Varje sak har en i förväg bestämd färg, där varje ruta skall målas i en egen nyans av denna färgen, det samma med bakgrunden. Varje ruta målas i en egen nyans
Man blir i alla fall glad när man ser en färgrik vägg. Ungarna brukar gilla att titta och fundera på hur man fått så många olika färger, så det är även en övning som ger barnen lite av en aha upplevelse. Tänk att det finns så många nyanser!
 
 
Man kan enkelt göra om dem till riktiga små konstverk. Om man monterar upp alsterna på ett färgat papper ( sk passepartout.) som är lite större än själva bilden, då ser det ut som riktiga tavlor. Glöm inte att signera ! Ingen konstnär stor som liten får glömma det.
Så här kan det se ut när det är klart. Det brukar bli en väldigt trevlig vägg om man sätter upp alla alster.
 
 
( Den här övningen tar lite tid, men innehåller många nyttiga moment beräkna minst 6 lektioner.)
 
Tillbaka till sida om färg
 
 
 Vått i vått
Varje elev får papper, färg och penslar. Uppgiften är att göra ett landskap med minst sex st olika nyanser i marken.  Vilken typ av mark det är bestämmer varje elev själv. Djungel, öken , hed eller vad de nu vill. Visa hur man fixar en snygg himmel. ( Står på sidan om färg) Om man intre har tid att vänta på att himmelen skall torka, måla marken 2 mm nedanför så att markfärgen inte sprider sig i det blöta himmelsfältet. När marken fått minst sex olika nyanser och torkad sätt dit för lanskapet typiska detaljer och måla dessa. Exempelvis Träd och lianer i djungeln, ljung och grästuvor på heden, kaktusar i öknen. Så länge färgen är blöt kan man fösa den dit man vill.
( Denna uppgift tar ca 4 lektioner)
 Tillbaka till sida om färg
Åter till meny