Mål
Mål
för kursen
Kursen skall utveckla elevens förmåga att förstå
och gestalta skulptur och tredimensionell formgivning samt ge kunskaper i att
analysera och tolka såväl skulptur som formgivna produkter. Kursen
skall också utveckla elevens förmåga till kreativt gestaltande
genom att ge tillfälle till att praktiskt prova olika tredimensionella material
och tekniker både som konstnärliga uttryck och formgivning. Dessutom
skall kursen ge kunskap om formgivning och skulptur ur historiskt och nutida,
nationellt och internationellt perspektiv.
Mål som eleverna ska ha
uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna omsätta egna formgivningsidéer
till modeller eller färdiga produkter
kunna förstå innebörden i tredimensionell formgivning samt kunna analysera och tolka den tredimensionella formens språk och uttrycksmöjligheter
ha kunskap om den tredimensionella formens betydelse i nutida kulturliv och i samhället i övrigt och kunna väga in ekologiska och ekonomiska aspekter vid val av teknik och material
känna till användningsområden och egenskaper hos de material och tekniker som vanligen används vid praktiskt arbete med tredimensionell form
tillämpa de miljö- och säkerhetsaspekter som är av betydelse för arbetet med tredimensionell form samt kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier
Kriterier
för betyget Godkänd
Eleven arbetar i tredimensionell form med olika
material och tekniker samt beskriver användningsområden och egenskaper
hos några vanligen förekommande material och tekniker.
Eleven diskuterar
och bedömer formspråk och uttryck hos skulpturer och formgivna produkter.
Eleven
beskriver samband mellan form och funktion och ger exempel på den tredimensionella
formens betydelse i nutida kulturliv och samhälle.
Eleven tillämpar
miljö- och säkerhetsaspekter av betydelse för arbetet samt utför
sina uppgifter på ett ergonomiskt riktigt sätt.
Kriterier för
betyget Väl godkänd
Eleven arbetar med olika tredimensionella material
och tekniker på ett personligt och varierat sätt.
Eleven diskuterar
och motiverar val av material och tekniker vid formgivning samt tillämpar
sina kunskaper på ett personligt sätt i det praktiska arbetet.
Kriterier
för betyget Mycket väl godkänd
Eleven använder ett personligt
och kreativt formspråk samt utnyttjar material och tekniker som stärker
helhetsintrycket.
Eleven analyserar och motiverar val av olika uttryckssätt
och deras betydelse för slutresultatet.
Eleven redogör för den
tredimensionella formens betydelse historiskt samt för dess betydelse för
nutida kulturliv och samhälle ur ett såväl nationellt som internationellt
perspektiv.
--------------------------------------------------------------------------------
Skolverket
2005-10-16