Mål
som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna
tillämpa sina kunskaper genom att kunna göra en enklare videoproduktion
utifrån eget text- och bildmanus
känna till grundläggande berättarkomponenter och begrepp när det gäller bild och ljud samt kunna använda dessa praktiskt vid manusarbete och vid analys av färdiga produktioner
känna till grundläggande dramaturgi, främst dramatiskt berättande
kunna strukturera och genomföra olika typer av intervjuer
känna till modern teknik som används inom branschen både när det gäller bild och ljud
kunna föra resonemang kring etik i samband med produktion av rörlig bild
förstå de skilda förutsättningarna för produktion för public service jämfört med reklamfinansierade medier
känna till olika yrkesroller, förekommande fackuttryck och lagar kring upphovsrätt inom området rörlig bild.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier
Kriterier
för betyget Godkänd
Eleven utför med viss handledning en
enkel videoproduktion utifrån eget text- och bildmanus samt redogör
för hur modern ljud- och bildteknik används inom branschen.
Eleven
redogör för olika typer av berättarkomponenter och använder
dem vid analys och manusarbete.
Eleven diskuterar etiska problem vid yrkesutövning
och redogör för olika yrkesroller inom området.
Eleven följer
gällande lagstiftning och regler samt redogör för skillnader mellan
produktion för public service och reklamfinansierade medier.
Kriterier
för betyget Väl godkänd
Eleven genomför en enkel videoproduktion
och tillämpar sina kunskaper på ett kreativt sätt.
Eleven bedömer
och värderar rörliga bilder utifrån givna kriterier samt visar
hur man dramaturgiskt bygger upp olika typer av rörliga bilder.
Eleven
redogör för den tekniska utrustningens funktioner, möjligheter
och praktiska användning.
Eleven diskuterar konsekvenser och betydelsen
av upphovsrättsbestämmelser.
Kriterier
för betyget Mycket väl godkänd
Eleven värderar rörliga
bilder utifrån olika aspekter och motiverar sin tolkning.
Eleven ser
produktionsprocessen för rörlig bild ur ett helhetsperspektiv och drar
relevanta slutsatser.
Eleven beskriver kommunikationsprocessen med rörlig
bild och använder verktygen på ett personligt sätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Skolverket
2007-03-19