Mål
Mål för
kursen
Kursen skall utveckla förmåga till bildförståelse
och bildframställning samt ge kunskaper i analys och tolkning av olika typer
av tvådimensionella bilder. Kursen har även som mål att utveckla
den kreativa förmågan hos eleverna samt ge möjlighet till praktiskt
arbete med bildområdets olika tekniker, material och konstnärliga uttryckssätt.
Därutöver skall kursen ge kunskap om bildens utveckling och funktion
i samhället samt behandla bilder ur ett historiskt, nutida, nationellt och
internationellt perspektiv.
Mål som eleverna skall ha uppnått
efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna skapa bilder i olika material och
tekniker
känna till användningsområden och egenskaper hos vanligen förekommande material, utrustning och hjälpmedel som används inom tvådimensionellt bildskapande
ha kunskap om komposition samt ha erfarenhet av att framställa och diskutera olika slags bilder för skilda ändamål
kunna analysera och tolka bildens språk och uttrycksmöjligheter och ha kunskap om bildens användning och betydelse vid opinionsbildning i kulturliv och i samhälle
kunna kombinera bild och text för skilda användningsområden och arbeta med layout
ha kunskaper om färglära och erfarenhet av att gestalta perspektiv och djupillusion
känna till upphovsrättsliga bestämmelser inom bildområdet
ha kunskap om och kunna ta hänsyn till de miljö- och säkerhetsaspekter som är av betydelse för arbetet inom bildområdet samt kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier
Kriterier
för betyget Godkänd
Eleven skapar tvådimensionella bilder i
olika material och tekniker samt beskriver användningsområden och egenskaper
hos några vanligen förekommande material och tekniker.
Eleven bedömer
och värderar olika kategorier av bilder.
Eleven ger exempel på samband
mellan innehåll, uttryck och funktion samt beskriver hur bilder kan användas
i olika sammanhang.
Eleven kombinerar bild och text till en helhet som är
anpassad till avsett användningsområde.
Eleven ger exempel på
upphovsrättsliga bestämmelser inom bildområdet samt på några
viktiga miljö- och säkerhetsaspekter.
Kriterier för betyget
Väl godkänd
Eleven arbetar vid tvådimensionell bildframställning
med olika material och tekniker på ett självständigt och varierat
sätt.
Eleven redogör för olika material och tekniker och deras
användning vid bildframställning.
Eleven diskuterar och redogör
för sambandet mellan bildens innehåll, uttryck och funktion samt tillämpar
kunskaperna i praktiskt arbete med bildskapande.
Kriterier för betyget
Mycket väl godkänd
Eleven använder ett personligt och kreativt
bildspråk samt utnyttjar material och tekniker för detta på ett
lämpligt sätt.
Eleven analyserar och motiverar val av olika konstnärliga
uttryckssätt och deras betydelse för slutresultatet.
--------------------------------------------------------------------------------
Skolverket
2005-09-16