Mål
Målför
kursen
Kursen skall ge grundläggande förståelse av den fotografiska
bildens berättarspråk. Den skall ge praktiska färdigheter i olika
typer av fotografiskt arbete och utveckla förmåga till kreativt bildskapande.
Kursen skall också ge kunskap om de miljö- och säkerhetsmässiga
aspekterna på fotografiskt arbete.
Mål som eleverna skall ha
uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
ha grundläggande färdigheter
i fotografering och mörkrumsteknik
ha erfarenhet av enklare ljussättning
ha erfarenhet av att analysera den fotografiska bildens språk och uttrycksmöjligheter
ha kunskap om den tekniska utrustningens funktioner, möjligheter och begränsningar
ha kunskap om olika typer av fotografiskt material, dess egenskaper och användningsområden
kunna arbeta på ett resurssnålt och ur skydds- och miljösynpunkt säkert sätt
ha kunskap om upphovsrättsbestämmelser och etiska regler
känna till hur man scannar in, korrigerar och bearbetar bilder i bildbehandlingsprogram
förstå hur samverkan mellan bild, text och form kan förstärka budskap och upplevelser och kunna använda kunskapen i praktiskt arbete.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier
Kriterier
för betyget Godkänd
Eleven utför med viss handledning fotografiska
uppgifter och hanterar utrustning och material på ett för verksamheten
lämpligt sätt samt följer lagstiftning och regler.
Eleven beskriver
sina och andras fotografiska bilder och diskuterar etiska frågor.
Eleven
använder skyddsutrustning och arbetar på ett skydds- och miljömedvetet
sätt.
Eleven visar hur samverkan mellan bild, text och form förstärker
budskap och upplevelser.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven
tillämpar sina kunskaper i fotografering och mörkrumsarbete på
ett kreativt sätt.
Eleven analyserar fotografiska bilder och ger alternativa
lösningar på den fotografiska processen.
Eleven diskuterar konsekvenser
och värdet av upphovsrättsbestämmelser.
Kriterier för
betyget Mycket väl godkänd
Eleven analyserar, bedömer och värderar
fotografiska bilder inom olika kategorier och utifrån olika aspekter.
Eleven
påverkar den fotografiska processen för att ge bilden ett personligt
uttryck.
Eleven uppfattar hur de olika delarna i den fotografiska processen
hänger samman och drar relevanta tekniska och kreativa slutsatser i sitt
arbete.
--------------------------------------------------------------------------------
Skolverket
2005-09-16