Att göra en scrolla

från idé till färdigt resultat.

( Jag är pinsamt medveten om att alla bildernas kvalité skiftar i ljus/mörkhet)

1.Först kikar jag på en massa olika sidor och bilder för inspiration

Ex:

Bra länksida
fina bilder och exempel
interaktiva exempel

Efter att ha skaffat inspiration designar jag något eget. Det är viktigt att hålla sig inom de olika tidsepokrarna, när det gäller stil. Dvs samma motiv kan användas till olka århundrade, men man ritar eller ändrar lite i utförandet. Detta kräver att man ägnar sig åt att verkligen studera illuminationer under en längre stund, så att man vet hur illuminationerna ser ut under de olika tidsepokrarna.

2. Färgen och papperet

Det fungerar alldeles utmärkt med vanlig vattenfärg/akvarellfärg huvudsaken är att det finns vitt med. Tjockt ritpapper eller akvarellblock med papper som har liten gräng =slät yta.

Ett kladdpapper är ett måste. Hur skall du annars veta vilken nyans av färg du har på penseln?

 

 

Blanda färgen så att den får lite filmjölkskoncistens över sig. Ett trick som jag brukar ta till är att hälla en liten droppe vatten i var färg innan jag börjar, så att färgen liksom gonar till sig eller blir lite uppblött och kletar av sig lättare. Färgen du målar med skall vara relativt tjock på en illumination

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. När du har allt material och har samlat på dig en massa inspiration. Börja att skissa upp ditt motiv.

Eftersom jag personligen är fullkommligt urusel vad det gäller kalligrafi har jag uppfunit min egen metod för att illuminera. Jag målar runt en tom yta så får någon annan kalligrafera!

Börja att rita en tunn linje till en kvadrat med hjälp av en linjal. Rita linjen någon cm in från papperskanten. Detta är den linje som du skall hålla dig kring när du gör motivet,kissa upp ditt motiv, med tunna lätta drag, för att du skall kunna sudda utan att det blir spår i papperet efter. Sedan kan man bestämma om saker och ting skall vara med eller tas bort, och ugefär i vilken färgskala man skall hålla sig. En tom läskflaska duger för att göra en cirkel

Kvadrat en bit in på papperet.

Runt förermål

Cirkel i vänstra hörnet

Hela scrollan.

Vad blev det i cirkeln? Ett motiv inspirerat från 1400 talet

En "hittepå" drake

Man med lejon insprerat av 1400 tals bokmåleri

Pippi inspirerat av 1400 tals måleri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Börja att måla de större partierna först.Och de viktigaste linjer för att bilda dig en uppfattning om helheten. Markera ut slingor, djur snirklar eller vad det nu kan vara med lite färg

För att få chatteringar i färgen dvs från mörk nyans till ljus. Arbeta vått i vått.

 

För att veta vilken färg och vad som är vad så märker jag ut olika partier med färg.

 

En helhetsbild skapas av vilka färger som man skall hålla sig inom, samt lite smått kan man skapa sig en ungerärlig bild av hur det skall se ut i slutänden.

 

Missar man lite med den större penseln när man målar de större partierna. Är detta inte hela världen. Alla misstag och misstor målar man helt enkelt över., när man målar alla mindre ytor. Färgen är så tjock att den täcker.

Här hittar du motivet

 

Det är ganska smått så det är rätt lätt att hamna utanför konturlinjen med färg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Dags för lite mindre partier av färg och alla detaljer.

Pippin målad vått i vått

Lejonet får vänta med ansiktet till finelinern kommer fram, jag kan inte måla ansiktet med pensel, men i alla fall måla bakgrundsfärgen på huvudet.

Helhetsbild på cirkeln.

" Hittepå" draken tar form.

Löv och blå kant, utan konturlinje.

Runt allt så brukar det finas svarta konturlinjer. Dessa ritar jag med en "fineliner" dvs en mycket smal tunn tuschpenna, även ögon, små detaljer, munnar osv

 

Lite konturlinje runt allt. Samtidigt med att jag ritar runt allt kan kjag korrigera ev missar. Forma om löv så att det ser ut att finnas bas och avslut på löven. Fylla i bladnerver osv

 

 

 

 

6. Det sista Allt skall ha en svart konturlinje. Ju fler gröna små blad och röda små blommor dessto bättre, verkar de ha tyckt på medeltiden.

Det är översållat med blommor och blad dekorationer av olika slag och det som förbinder allt är svarta snirkliga linjer.

Slutligen när scrollan är garanterat torr suddar man bort alla ev blyertsstreck. KLAR:)

 

Nästan klar det fattas bara svarta snirkliga linjer.

 

 

Helbild

 

 

Vad vore en scrolla utan löv, snirklar och ofta små röda blommor och ytterligare små snirklar?

 

 

 

 

Löven innan det finns en svart linje som förbinder dem med varann.

Miss av mig. Jag var lite för snabb med suddigummit. Den här bilden har ungefär storleken av en 1 krona.

 

Här har jag ritat om på nytt, och färglagt.

 

Jahapp då var det klarrt:))

(Ungefär 20 timmar tog det att enbart färglägga denna scrolla)

 

 

 

 

 

Några färdiga scrollor och deras berättelser

Kort kan man säga att det under 1000 talet handlade mer om att dekorera en kant eller göra en bård runt sin skrift.

Senare århundrade illumineras mer som små sagor eller berättelser. Man illustrerar texten i bild ibland, och man använder fler valörer av samma färg, dva det finns djup i bilden. Perspektivet är det lite si och så med, man blandar stort och smått med långt borta och nära lite som man tycker.

 

( Hösten 2008 användes dessa scrollor av drotning Fiona av Drachenwald på olika event i Tyskland. 2 av scrollorna användes av drottning Fiona på inbördeskriget i oktober 3-5 2008 i Sägnernashus i Juneborg.)

 

 

Den här scrollan inspirerad av bilder från 1400 talet har en bild som handlar om historien om en munks våndor.

En munk skall leva i kyskhet, men han frestas av lustar i form av märkliga varelser. Uppfinningsrika medeltidsmunkar har då uppfunnit hemska bilder/varelser för att visualisera frestelsen.

Den stackars munken mellan dessa hemska varelser. En med grodfötter som hotar att slå honom. Och en varelse som har fått sitt kön utbytt mot ett hemskt djävulsliknande hånfullt ansikte.

I verkligheten ser munken lite vettskrämt lagom from ut.

 

Här hittar du förebilden

 

 

 

 

 

Den här bilden handlar om döden! Inspirerad av bilder från 1400 talet

Ja åsså lite om hot av hemska drakar som inte finns, men medeltidsmänniskan trodde nog på det.

Närbilden av draken avslöjar vad det är han hotar eller vakar över.

Detaljen är så liten att jag knappt behövde röra penseln, när jag målade.

Dödens sändebud har då tagit sig uttryck av en märklig varelse hälften lejon hälften fantasi fågel.

Personligen tror jag att det var kyrkan som hotade med att var man inte snäll så blev man hämtad av en hemsk dödens budbärare. Den här pippin ser ju inte så värst vidare trevligt ut

Här hittar du förebilden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta är bara en massa olika intryck, djur, bilder osv som inspirerat.

Det är även ämnet till Örehus medeltidsförenings egen jaktgille scrolla 2008

Den passar bra eftersom vi planerar att vara i skogen var annars har man ett jaktgille?

En närmare titt på scrollan avslöjar att det vimlar av olika djur.

Närbild av påfågeln på kanten

Närbild av drakarna överst på scrollan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här bara "flummade" jag ut. Tänk om man hade regelrätta party i gångarna, källarvalven under slotten och fästnigarna.

Kanske i vinslotten?

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur blir årets vin då?

 

 

 

 

 

Jag är fascinerad av saker som ser ut att vara lindade runt stolpar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta är en scrolla som handlar om himmelen eller helvetet. Relativt tidig medeltid eller mer mitt i. Kommer inte ihåg vara jag hittade förebilden.

Endast en tjockare dekoration längs med vänster sida.

En närbild avslöjar att det är både änglar och en djävul med i dekorationen

 

 

 

 

Sist en till mitt i medeltiden scrolla med en dekorationsbård i vänster sida.

Denna handlar om renlighet och badhus.

Man bär vatten i trä ämbar/hinkar som skall hällas i stora kar där företräödesvis män badade och fick hjälp med sitt badande ( att skrubba sig på ryggen, osv:)

 

 

 

 

 

 

I maj 2008 testade jag för första gången det här med att lägga på bladguld.

Det var ett koncentrerat arbete som nästan tog knäcken på mig. Mina guldkanter blev inte så raka och fina som jag ville. Och själva bladguldet formligen flög omkring mig, för jag är för hastig i mina rörelser. Dessutom är jag otålig, så jag hade för bråttom. Inget att rekommendera, för den ivrigt hastiga:)

 

 

Motivet är bara "hittepå" eftersom det egentligen bara är en test

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag hittade en bild från 1300 talet, ur en fransk bok,som föreställer de tre stånden. Kyrkan, riddare/adel och bönderYtterligare en bild med massor av innebörd, som en liten kort saga.

Bilden i sig säger så mycket att jag vill hålla själva ramen och bladguldspartiet relativt enkelt.

Träning ger färdighet, sägs det. Eftersom jag inte var så nöjd med mina kanter eller att jag inte klarade av att göra små ytor utan att det såg ut som plumpar, så fortsatte jag med ytterligare en "hittepå" scrolla.

Hemligheten är att andas på det!

Ja du läste rätt. Lägg på ditt färgade klister, där du vill ha bladguldet. Låt det torka andas kraftigt på just det partiet du vill lägga på bladguld, så tar klistret åt sig utandningsfukten, och blir åter klibbigt för någon kort sekund.

 

Varför är det färgat klister?? Jo klistret torkar och blir då genomskinligt så det underlättar om det är färgat för då kan du se var du lagt klister. Dessutom är underlaget betydande för slutresultatet. Det skimmrar guld mot en viss nyans. Rödbrunt underlag till guld och blågrönt underlag till silver