EOS1204 - Skapande verksamhet
100 poäng
inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:37
Mål
Mål för kursen
Kursen skall ge kunskaper
om hur personlighetsutveckling, kommunikation och inlärning kan stärkas
och utvecklas genom skapande dramatik, bild eller musik. Kursen skall ge möjlighet
att utveckla tillit genom eget skapande och skapande tillsammans med andra människor.
Dessutom skall kursen ge förståelse av hur bild, musik eller drama
används som pedagogiska metoder i kreativt arbete med andra människor.
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven
skall ha kunskap om hur bild, musik eller drama förstärker och utvecklar
kommunikation mellan människor samt ha insikter i kommunikationens betydelse
för en grupps kreativitet
ha förståelse av hur skapande verksamheter påverkar den egna och andras utveckling och lärande
ha rikliga erfarenheter av bild, musik eller drama och därmed ha utvecklat tillit till den egna förmågan i skapande processer
ha utvecklat förmågan att kommunicera med kropp och rörelse, röst och tal respektive bild
ha kunskap om och erfarenheter av att planera, organisera, leda samt utvärdera skapande verksamhet för olika grupper.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier
Kriterier
för betyget Godkänd
Eleven arbetar praktiskt med ett eller flera
estetiska uttrycksmedel i en grupp.
Eleven redogör för hur skapande
verksamheter förstärker och utvecklar kommunikationen mellan människor.
Eleven
planerar och leder med viss handledning skapande verksamhet för olika grupper.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven skapar och genomför
övningar för olika grupper och utvärderar resultatet.
Eleven
kommunicerar med ett eller flera estetiska uttrycksmedel samt redogör för
denna kommunikations betydelse för en grupps kreativitet.
Kriterier
för betyget Mycket väl godkänd
Eleven använder den egna
kreativiteten i skapande processer och i pedagogiskt arbete.
Eleven tolkar,
utvärderar och drar slutsatser om det egna pedagogiska arbetet med skapande
verksamhet i olika grupper och gör bedömningar av vad som kan förbättras.