Historien
om min morfar Alf hans
sjömansliv
På
detta fotot som föreställer Alf iklädd sjömanskostym,
verkar det vara så att han gått ut någon form av skola (
p.g.a.Mössan). Alf kan vara 14-16 år Råå
fiskeläge
Råå
1917 ( från boken skepp och sjömän)
Han föddes på
Råå den 4/2 1902 mor och far hette Anders, Theodor och Augusta,
Othalia. Han hade 3 syskon, Mauritz och Theodor samt systern Anna. Fadern
var sjökapten sedan många år . I början av 1900
talet inköpte hans far den första ångaren på Råå.den
fick A. Th Jonasson som huvudredare. Ja och då kanske det inte
var så konstigt att Alf forsatte sin bana inom sjömans yrket,
med en morfar ( "Spanske Jonas" Jonas Olsson) som partredare
och en far med eget rederi. ( sjöfartsepoken med lastfartyg av
typ ångare varade från början av 1900-ca 1955)
Batteritorget
före 1910 Precis
bakom flaggstången ligger Skepparegatan och längt upp i den gatan nr
17 bodde J Olsson Alfs morfar (
från boken Om gamla Råå. H Perborn) Långgatan
i början av 1900 Övre
läget på Råå en av huvudgatorna och samtidigt en av de
längsta gatorna, som var bebodd av kaptener, skeppare och fiskare.
Redan
som barn bodde Alf här på Långgatan 14. Senare som
vuxen och gift bodde han på Långatan 39.
(bild
från boken Om gamla Råå)
Rååvägen
före 1910 Jag
antar att det såg ungefär så här på Råå
när Alf var liten. Det var ett lugnt ganska idylliskt litet fiskeläge.
Hamnen i Råå räknades på den tiden som en av de största
i Sverige. Fartygsfrakterna blomstrade och så också rederierna. Det
fanns i början av 1900 talet 3 stora rederier, på Råå.
Falklands, Jonassons och Råwalls. (bild
från boken Om gamla Råå H Perborn) Historik
om rederi verksamheten Morfadern var skeppare på bla.
Neptun. 1910 köpte Jonas Ohlsson "Spanske Jonas" på Råå,
dvs. Alfs morfar, in sig som part redare i Mentor. Han ägde 3/54 delar. Efter
vad jag kan förstå hade han även ingått partredaravtal för
andra båtar. Och det var väl här historien om Jonassons
rederi egntligen började. " Spanske jonas" Jonas
Olsson hade en dotter Augusta som gifte sig med Anders, Theodor Jonasson, han
i sin tur bildade rederiet A, Th Jonasson. Han var ju liksom redan ingift i en
familj med inflytande, kunskaper och kännedom om det här med att ha
egna fartyg. A, Th var skeppare och inte minst alltså Alf:s far. Först
en bild som kan hjälpa till att förklara för den oinvigde de olika
fartygstyperna.
Redan
vid ungar år började Alf att arbeta på sjön. Jag har inga
upplysningar hur ung han var eller som vad han började sin bana på
sjön. Brukligt var att börja som mässpojke, kockelev eller kanske
ljungman vad vet jag. Han
gick i skola antagligen Råå södra. Hur många år?
Kan ha varit ungefär 6 år eftersom det var brukligt, han konfirmerades
i tonåren. (
I Helsingborg finns ett ställe som heter Framtid. Det är ett ställe
där man tar tillvara gamla saker, reparerar dem och säljer dem igen.
En typ av secondhand kan man säga. För ett antal år sedan ungefär
1996 hittade jag där unge herr Alfs räknehäfte, och lite annat
smått och gott. Tyvärr ansåg jag det inte lönt att ta till
vara dem eller köpa dem den gången.) Under
sina sjöresor hände det att man passerade över ekvatorn och då
hade man sk. linjedop för dem som för första gången passerade
denna magiska linje. Det gick till så att man klädde ut en äldre
kamrat till Havets konung Neptun, som läser upp havets ritual.Sedan får
man en, medicin bestående av tvivelaktiga saker såsom, ättika,
salt, peppar och liknande som skall sväljas. Efter detta blir man så
indränkt i tjära eller mönja, samtidigt som man får inklippt
södra korset i håret. Sedan föses man ner i en bassäng gjord
av presseningar fylld med vatten på däck. Tja så är då
dopet över. Man
blev i och med detta upptagen i Neptuni orden I
20 års åldern ombord på fullriggaren Transocean
Transocean
byggd 1883 privat
foto Transocean
koloreat svartvitt foto bild
från boken berömda skepp av J Davidsson |
Eftersom Transocean gick över alla hav fick nog min morfar
Alf se många olika delar av världen. De kunde ligga i hamn
1 månad eller så, i olika världsdelar så de hann
att se sig om lite. Och med tanke på att Råå under
denna tid räknades som en av de största hamnarna i Sverige
med flest båtar som gick kors och tvärs över hela jordklotet.
Blev han en berest man, som fick se och uppleva mycket. En hel del av
den gamla sk. sjöman romantiska synen på sjömanslivet
fick han nog ta del av, något som idag år 2002-2003 är
borta, till stor del.
(Transocean, fullriggare
Fanns i svenska handelsflottan åren 1917-24.
Ägare var Rederi Transoceana i Göteborg. Där Sven Salén
satt i styrelsen
I april 1924 inköptes hon till skrot och hämtades med en tysk
bogserbåt i Helsingborg. Det enda som återstår av
fullriggaren idag är den stora namnvimpeln som finns på Vikens
sjöfartsmuseum. inlägg från forskarprogrammet Rötter
på internet)
Transocean
precis lossad , rostig efter en resa från Australien 1919. Bild
från boken Berömda skepp av J Davidsson |
Alf ungefär 20 år,
på Transocean ca 1922 Längst upp näst längst
till höger.
Troligen Ragnar Möller
lägst ner andra från höger i ljusgrå jacka.
Befälhavare
O Björk 1 styrman Eric Wald . Bild
från boken Berömda skepp av J Davidsson |
Livet ombord runt 1908-1920.
En skans det var då rummet som bestättningen
bodde i, den var alltid ljust målad i tjocka färglager,
i försök att bemästra vägglusen som härjade.
Det fanns inga fönster/ventiler, utan allt lyse kom från
en fotogenlampa som hängde i taket eller från ljus
insläppet i takfönstren. Den enda värmelkälla
som fanns, kom från kabyssen eller byssan som den kallades.
Byssa var då = kök.
Manskapet ombord kunde vara upp till ca 27
man:
Befälhavare
styrman
andre och tredje styrmän
1 maskinist
andre och tredje maskinist
timmermän
båtsman
matroser
lättmatroser oftast runt de 18 åren
ljungmän runt 15-16 år
steward
kock 13-14 år??
mässpojke
donkeyman
eldare
lämpare.
En steward serverade mat och städade i hytter, ja fungerade
som någon sorts betjänt kan man säga. En mässpojke
var springpojke åt kocken och stewarden. En Donkeyman
har hand om ångpannorna i maskin. Är väl en
förman över eldare och lämpare men underställd
maskinisterna. Att det heter donkeyman beror på att under
segelfartygens tid blev båtarna så stora till slut
att de för att fira seglen kunde ha en åsna (donkey)
som drog runt spelet. När ångan ersatte åsnan
kallades därför pannskötaren ombord donkeyman
eg. åsneskötare.
(Donkeyman samt lämpare förklarat av
J Riert)
Man kan förstå att det inte var
någon lyxtillvaro ombord direkt De som hade hytter eller
kajuta bodde akteröver, dvs befäl och kocken, men
manskapet bodde i skansen föröver. Man kallade det
" för om masten" Precis som i visan av Evert
Taube, han hade visst oxå seglat för om masten.
När det var dåligt väder
var manskapet allt som oftast blöta och trötta, för
det fanns ingenstans att torka sina kläder,eller att sova
ostört, bara ett draperi vid kojen. På
väggarna kröp det fullt av de obligatoriska vägglusen.
Och jag kan tänka mig att det var ganska fuktigt, luktade
unket och var trångt i största allmänhet.
Maten
Ja maten ombord det var ett
kapitel för sig. Det fanns 4 enkla regler för kocken
att hålla sig till
- All form av slöseri var förbjudet
vad det gällde. mat, ved, och färskvatten.
- Maten skulle vara ätbar
- Maten skulle serveras i rättan tid
- Elementär renlighet skulle hållas
En kock var ca 13 -14 år gammal, till
dessa enkla regler hör att maten ombord oftast var det
enda glädje ämnet ombord, så det var även
förpliktat med manskapets välbefinnade och humör
ombord.
Den mat man provianterade från en skeppshandlare
var inte alltid helt ok. I en nordvästskånsk tidning
kunde man 1926 hitta följande annons under rubriken till
salu.
" Ett parti skämt saltkött
lämpligt som skeppsproviant billigt"
Ungefär så här år 1887 den förbättrades
troligen fram emot 1900 talets början såg en veckas
matsedel se ut:
Söndag: Salt kött och soppa, till havs konserverat
kött i hamn färskt kött.
Måndag: Ärtor och fläsk.
Tisdag: Salt soppa ( sluring)
Onsdag: Bruna bönor och fläsk, saftsoppa på
sagogryn .
Torsdag: Ärtor och fläsk.
Fredag: Sluring.
Lördag: Salt fisk, välling.
Till frukost serverades vanligen salt sill
i olika former, kaffe och rågskorpor s.k knallar, och
till kvällen stuvat kött och potatis ( lappskojs)
eller pytt i panna, the och knallar.
I skansen ransonerades socker och smör.
Varje man fick ut ett skålpund( 425 gr) i veckan av vardera
sorten. Mot veckoslutet pågick en livlig byteshandel.
Kommer ihåg från min morfar att han även
hemma på Tegnersgatan( slutet av 1950 talet)stötte
knäckebrödet i bordet innan han la på smör.
En vana som han skaffat sig ombord, man gjorde så för
att ev små kryp skulle ramla ur brödet innan man
åt det
Så här kunde en 8- manna skans se
ut på en långfarare. (Transocean runt
1920)
Och troligen bodde Alf så här under
sina första år som sjöman.
(Bild från boken berömda
skepp J Davidsson)
Färskt
vatten.
Färskt
vatten det tycker vi är en helt naturlig företeelse
i dag, men i början av 1900 talet var det nu inte riktigt
så. Ombord fanns något som kallades för rumstank
där man förvarade dricksvatten. På däck hade
man tunnor för att samla regnvatten.I dessa tankar/ tunnor
var det en högre temperatur än i den för dricksvatten
och matlagning. Tunnorna på däck, förvarades i
solsken utan skydd och var till för att användas för
rengöring. Det hände dock att färskvattnet behövde
ransoneras. Då fick stuarten ut en liten kagge vatten till
matlagningen, och en liten kagge med vatten lades på kajuta
taket eör kontrollens skull. Där fick besättningen
ett par gånger om dagen vatten, så mycket som rymdes
i en tom mjölkburk. Tvättvatten utdelade mycket sparsamt
på lördagar, och all klädtvätt fick ske i
saltvatten. Så alla blev glada när det började
att regna.
|
Med
tiden arbetade han sig upp och avlade examen för sjökapten.
Då blev salongen ett rum i vardagen.
Bilden från Transocean
ungefär ca 1920
Lön
Runt 1900 fanns det en stor
variation i lönen för de olika personerna ombord.
Befälhavaren tjänade i jämförelse med däckspersonalen
väldiga summor. Ungefär så här kunde det
vara fördelat:
Befälhavare 100:-/mån
+ 2,5 % på inseglad bruttofrakt
7 st däckspersonal+ kock 265,24:-
mässpojke 14,26:-
steward 57,04:-
Befälskock 35,65:-
7 eldpersonal+kock 235,29:-
cabinboy 14,26:-
1 ste styrman 130:-
1 dre styrman 100:-
1 ste maskinist 200:-
2 dre maskinist 130:-
donkeyman 85:-
Total kostnad på ett steamship
i början av 1900 fördelat på 27 personer. 1366,74:-/mån
|
Hur han började
sin sjömansbana har jag inte fått reda på.Alf Jonasson
avlade sjökaptensexamen i Malmö 1926 och styrmansexamen do
1925. Sedan tog det några år innan man hade praktiken för
att få sjökaptensbrev. Här under följer ett par
data som jag skrivit av direkt från Alfs sjöfartsböcker.
Tyvärr har jag bara sjöfartsböcker från 1951 och
1958. Av dessa två böcker kan man utläsa att Alf tog
sitt sjökaptensbevis 1929 och att han är registrerad som nummer
294 i sjömanshuset i Helsingborg. Att han är senast vaccinerad
1918 men inte mot vad. Han har inte heller gjort värnplikt i land..
Fartyg | befattning | från | via | till | Fartygets
hemort | tid | s/s
Brita | 2:e styrman | Hälsingborg | | Kiel | Jonstorp | 14/121951-22/121951 |
s/s Baltiera | Överstyrman | Hälsingborg | Medelhavshamnar | Landskrona | Arild | 26/6
1954-7/11 1954 | s/s
Mercia | Överstyrman | Port
Talbot | Afrika-England-Tyskland | Hälsingborg | Jonstorp |
11/111954-20/1 1955 | s/s
Mongolia | Överstyrman | Hälsingborg | Medelhavs
hamnar | Landskrona | Arild | 3/2
1955-7/4 1955 | s/s
Gudrun | Överstyrman | Rotterdam | Medelhavet-England | Hamburg | Helsingborg | 7/71955-7/11
1955 | m/s Becky | Överstyrman | Hambur | Medelhavshavs
hamnar | Bremen | Helsingborg | 5/12
1955-29/2 1956 | s/s
Verna | Överstyrman | liggande
i Gävle | | | Hälsingborg | 5/4
1956-20/4 1956 | s/s
Verna | Befälhavare | Gävle | Nord
och östersjö hamnar | Hälsingborg | Hälsingborg | 20/41956-22/1
1957 | s/s Gudrun | överstyrman | Hälsingborg | Nord
och östersjöhamnar | Munksund | Hälsingborg | 11/4
1957-24/5 1957 | s/s
Gudrun | Vik Befälhavare | Munksund | Östersjö
och nordsjöfart | Rotterdam | Hälsingborg | 25/5
1957-31/12 1957 | Verna | Befälhavare | Preston | | Hälsinngborg | Hälsingborg | 4/2
1958-12/3 1958 | s/s
Verna | Befälhavare | Hälsingborg | | Hälsingborg | Hälsingborg | 13/3
1958-2/5 1958 | s/s
Verna | Befälhavare | Hälsingborg | Nord
och östersjöhamnar | Hälsingborg | Hälsingborg | 2/5
1958-17/8 1958 | | | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
A
Th Jonassons rederi
Och
precis som i fallet Transmarin fanns det standar, cigarett etui,
någon kaffekopp och liknande i det Jonassonska hemmet, som
en liten påminnelse om Alfs arbetet på sjön.
|
Anna av Råå
Ångaren
Anna av Råå den första båt att någonsin
gå direkt till USA
(
Chicago) från Sverige. 1931 Alf var kapten ombord.
(Anna tillhörde A,Th Jonassons rederi privat
foto )
|
|
Aktiebolaget
Transmarin
Detta emblem precis som Jonasson emblem var ett välkänt
märke i det Jonassonska hemmet på Tegnérsgatan 3,det
fanns standar samt en och annan kopp eller handduk, som påminnelse
om Alf arbete på sjön.
Någon
gång under 1940-1950 talet började Alf arbeta som sjökapten för
aktibolaget Transmarin.Han seglade på skeppet Sonja, ett ångfartyg
byggt 1940. Detta blev även hans sista fartyg
efter vad jag kan förstå Sonja
1970 under panama flagg
bild från boken Hundra år
av rederi historia
Källor: Harry
Perborn: Om gamla Råå Jan
Davidsson: Berömda skepp Jan
Davidsson: Mentor ohoj Jan
Davidsson: Skepp och sjömän J
Davidsson: Det gamla fiskeläget Olof
Jönsson: 100 år av rederhistoria Birgitta
Nestler Witting: Raus by Patrik
Kumlin: Liv och livat på Råå Karl
Erik O-n Ander: Helsingborgs första fotografer. Internet
källor: Family
search mormonerna Nät
tidningen rötter Dis/
syd SGF |