När eleverna skall arbeta i
bild är det viktigt att låta dem förstå att man helst
skall visa var saken är som de har ritat. Dvs de skall
visa lite av bakgrunden, helst skall de måla hela bilden. Oftast
får man höra - Men då förstör jag bilden.
Handen på hjärtat hur
många gånger har du inte sett en ensam påskhare på
ett för övrigt tomt papper?
Frågar man var är
haren?
Får man till svar - I
skogen.
Eller något liknande. Men hur skall man veta det om man inte har ritat en skog eller något som skall symbolisera skog?
Av det kan vi dra slutsatsen
att. Bakgrunden är minst lika viktig som själva föremålet.
Själva föremålet
+ bakgrunden är en del av bildspråket. Det är det som gör
att du kan beskriva saker genom bild. För att understryka det man
vill berätta om kan man färglägga eller tona, fylla i vissa
partier.
Så här kan man säga
att det är.
1 | 2 |
3 |
Bild 1: Detta är en ensam hare, som förmodligen befinner sig ute. Det kan man se för, markens horisont är långt borta.
Bild 2: Detta är
en ensam hare , som befinner sig på marken strax bredvid något
som liknar en pyramid.
Bild 3: Detta är en ensam påskhare, bredvid en pyramid. Det är vackert väder ute och det är sommar för gräset är grönt och himmelen nästan helt klarblå sånär som på ett moln.Förmodligen mår haren ganska bra eftersom det är en behaglig bild med värme i, att titta på. Haren ser relativt lugn ut.
Bildspråk
Varje bild ger oss
ett budskap, som lätt kan skrivas om till text. Därför
är det viktigt att
visa omgivningen så att betraktaren förstår vad vi vill ge för budskap.