Bildspråk
 

När eleverna skall arbeta i bild är det viktigt att låta dem förstå att man helst skall visa var saken är som de har ritat. Dvs de skall visa lite av bakgrunden, helst skall de måla hela bilden. Oftast får man höra - Men då förstör jag bilden.
 

Handen på hjärtat hur många gånger har du inte sett en ensam påskhare på ett för övrigt tomt papper?
 

Är haren ute i snöstorm?  Så att hela papperet har blivit vitt ?
 
 

Frågar man var är haren?
Får man till svar - I skogen.

Eller något liknande. Men hur skall man veta det om man inte har ritat en skog eller något som skall symbolisera skog?

 Av det kan vi dra slutsatsen att. Bakgrunden är minst lika viktig som själva föremålet.
Själva föremålet + bakgrunden är en del av bildspråket. Det är det som gör att du kan beskriva saker genom bild. För att understryka det man vill berätta om kan man färglägga eller tona, fylla i vissa partier.
Så här kan man säga att det är.
 

1

2

3

 
 

Bild 1: Detta är en ensam hare, som förmodligen befinner sig ute. Det kan man se för, markens horisont är långt borta.

Bild 2: Detta är en ensam hare , som befinner sig på marken strax bredvid något som liknar en pyramid.
 

Bild 3: Detta är en ensam påskhare, bredvid en pyramid. Det är vackert väder ute och det är sommar för gräset är grönt och himmelen nästan helt klarblå sånär som på ett moln.Förmodligen mår haren ganska bra eftersom det är en behaglig bild med värme i, att titta på. Haren ser relativt lugn ut.

Bildspråk
  Varje bild ger oss ett budskap, som lätt kan skrivas om till text.  Därför är det viktigt att

visa  omgivningen så att betraktaren förstår vad vi vill ge för budskap.

visas hur man skulle kunna säga att det är.
Illustrationen gjord av P-E Wenger en f.d kollega som givit sitt tillstånd till att jag får använda hans emminenta förklaring av hur bildspråk kan sägas fungera.

 

 

 

 

 
 
Illustrations uppgifter.
 
Åter till meny