Man kan be barnen efter det att man gått igenom bildspråk med dem på ex tavlan och diskuterat hur man gör, att försöka illustera en barnvisa eller en sång där de är väl förtrogna med texten. Men de får inte tala om vilken låt de valt, utan det skall man med hjälp av deras bild kunna se. När de ritat färdigt kan man låta dem skriva ner lite av texten och sångens namn allt monteras upp på ett större papper så att det bildas en fin bakgrund och ram runt varje barn alster.
Till
exempel:
Fiskarna
simmade runt i akvarie skålen som stod bredvid den blommiga soffan.
Fåglarna
satt och kvittrade på grenen i solnedgången.
Regnet
öste ner och vindenblåste kallt i en liten pojke gick
på gatan i senhöst mörkret.
Apan
åt på sin banan, samtidigt som den svingade sig i lianerna.
Dessa
små exempel innehåller så pass mycket information att
det blir en hel bild. Inte bara själva huvudfiguren beskrivs utan
även hur omgivningen ser ut. Är det ute eller inne? Vilken tid
på dagen är det? Är det en glad eller tråkig bild
man får framför sig?
Varje
barn väljer sedan ut en text. ( lapp), som han/hon gör en bild
av.
Det
viktigaste är att komma i håg att göra bakgrund/miljö
för annars fattas det information. Valet av färgnyanser spelar
stor roll. Dystra eller glada färger.
(Beräkna ca 4 lektioner till detta.)