Burgundisk dräkt. Detta måste ju vara idealplagget om man vill dölja sig lite. Ett plagg som man kan röra sig i och äta massor av mat utan att det syns utanpå. Den Burgundiska dräkten var som populärast sent 1400 tal tidigt 1500 tal. Naturligtvis kan man hitta denna dräkt, även före och långt senare. Modet färdades inte så fort, så att just den här typen kan man nog återfinna senare i tiden.
Den består egentligen av 4 olika delar: . En särk med smala långa ärmar underst En kroppsnära "kirtel" med avtagabara ärmar ( oftast) En svart platta av tyg som nålades fast på livet fram på "kirteln" som syns i halsen på hopelanden. En "hopeland" utanpå, är en vid fotsida klänning med hög midja och smala eller vida ärmar, med omlottliknande urringning..
|
||
Jag hittade en gammal bordsduk i fint linne på en loppmarknad. I precis "den" ljusblå tonen som jag bara måste ha. Det är ju lite begränsat med en duk från en loppmarknad, för det finns inte mer tyg att få tag på, så man måste skarva som bara den för att få det att gå ihop.
|
||
Med utgångspunkt från det personliga mönstret som ligger under mönsterpappret, ritade jag det nya mönstret till en kirtel. Min kirtel skall ha en mycket smal kant som löper runt om hela halsen, samt mycket korta ärmar. På bilden till vänster kan man se den smala kanten för framsidan längst till höger. Längst till vänster ligger baksidan som designas om så att det blir ett djupare halshål bak. Och den smala kanten bak, infogas i det nya mönstret. Till höger syns bak ocgh framdelarna när kanten sytts fast. |
||
Kilarna skarvades ihop, på flera ställen. I stället för att senare lägga upp klänningen använde jag kantband runt om i nederkanten, för detta betyder att jag inte behöver ta av längden till fållens kant Som sagt det fanns inte mer tyg att få tag på, så det gällde att ha tungan rätt i mun, och att spara allt tyg som blev över, för man vet aldrig rätt vad det är så måste man skarva ytterligare. |
||
Den snörade öppningen mitt fram, ville jag ha med en markant öppning. Den gjordes lite mer på "måfå". Jag utgick från mitt fram och ritade en öppning, lite mer på känn, där jag trodde att det skulle bli bra. På framsidan nålar man fasten en lapp av tyget sedan syr man med raksöm på linjen som man ritat, där man vill ha öppningen. Vänder och "jackar" sömsmånen. Dvs klipper små, små jack i sömsmånen. Sedan pressar man, den fastsydda lappen mot baksidan, så att det blir en snygg framsida. | ||
Lägg öppningen slätt och markera ut hål mitt emot varann, med en blyertspenna. Hål gör man med en syl eller använder en håltång. Hålen är sydda för hand, och snöret är gjort för hand. |
||
|
||
Här en närbild av min halskant. Som det syns av bilden är det en väldigt kort ärm. Under öppningen mitt fram , har jag den svarta plattan av linne som jag senare skall nåla på kirteln för att synas i halsen på den yttre klänningen " Hopelanden". Till denna "kirtel" har jag en särk i linne under, (så den svarta plattan behöver inte vara med)den är vid och uringad med lagda veck mitt fram, och smala ärmar. Allt för att de olika plaggen skall passa ihop med varann. Särken behöver vara lite mer uringad eftersom den helst inte skall synas under den svarta plattan. Hopelanden kommer ev att ha smala ärmar, åtminstone kommer de lösa ärmarna till kirteln att vara ganska smala, därför har jag valt att göra en särk med smala ärmar. |
||
Själva särken är sydd av 1½ gammalt linnelakan. Här var det återigen frågan om att snåla för det fanns inte mer tyg. Som det syns från bilderna har jag bara lagt dubbelt av tyget så mycket som beräknas åtgå till var mönsterdel. Allt för att spara tyg så att det räcker till så många mönsterdelar som möjligt. En del mönteddelar är inte full- långa eftersom det vesäntliga är att få mönstrets säregna form på pappersmönstret, längden är ju bara att mäta ut, med ett måttband. Utgå från axeln och mät ner till foten ( strax nedanför ankeln). För att få en hellång utstyrsel. Jag har utgått från den simplaste beskrivningen, om hur man syr en särk. Dvs fyra kvadratiska stora bitar som är snedklippta, vid sido/ärm sömmarna |
||
Äntligen har jag hittat tyg till min ytterklänningen/houppelande!! Här kan du läsa lite mer om research och om just den Burgundiska dräkten https://web.archive.org/web/20100411051857/http://cadieux.mediumaevum.com/burgundian-gown.html
|
||
|
Lite svagt kan man urskilja att jag utgår från det personliga mönstret som ligger under mönsterpappret. Min vana trogen är det golvet som gäller för mönster ritning. Principskissen syns längst till höger. Alla linjer utgår från överdelen och sedan snett utåt, dock icke bredare än ett mönsterpapper. Tyget ligger vikt och är förmodligen inte bredare än ett mönsterpapper. Alla kilar görs av de trekanter som bildas automatiskt när man klipper ut klänningsdelarna. Manschetterna till ärmarna har jag bara ritat på måfå, för de vet jag inget exakt mått. Utgå från ärmen. |
|
|
Ärmen gjorde jag, i 2 delar, med en kil överst för att det skulle bli lite mer "riktigt" Här på bilderna ser du ett helt vanligt ärmmönster som jag klippt i.Jag har alltså klippt bort hela vänstersidan och tejpat fast den på högersida. Samt klippt ut lite av vidden upptill så att det blir en kil.
|
|
Efter att ha sytt ihop ärmen med kilen ser det ut som på bilden längst till vänster. Du kommer att få en söm längs med yttersidan av din arm. På bilden till höger ses kilen längs med den streckade linjen |
||
Mitt bak klippte jag lite längre. Hela baksidan ligger med MB mot vikt kant, jag får då ett släp. Jag hade fått för mig att sy ner alla sömsmåner från insidan, i en relativt stark nyans av garn.. Tyvärr är det nu så att jag kan smygsy och tyget är för brokigt, för det syntes nästan inte alls även fast jag försökte "klantsy" så att det verkligen skulle synas på framsidan. Så jag la ner projektet, |
||
Kragen gjordes med utgångspunkt från klänningsmönstret. Lägg axel mot axel av mönstren`s bak och framsida. Rita med utgångspunkt efter dessa mått ut din krage. Manschetter samt midjeband och krage klipps ut i ex svart tunn ylle.
|
||
Eftersom midjebandet skall sitta en liten bit ovanför den egentliga midjan under bysten, för att framkalla ett "put" av klänningen för att man skall uppnå det ideal som var på modet ca 1450-1500.Så vill kantbandet av naturliga skäl sakta men säkert kasa ner till den något smalare midjan. Detta motverkar jag genom att fästa fast midjebandet runtom med små krokar som är fastsydda bakom midjebandet så att de inte syns. |
||
|
Lovisa II med ytterklänning. Hela tiden har jag provat med särk och underklänning "kirtel" på för att få de exakta måtten så att alla olika delar skulle passa ihop Denna ytterklänning var särdeles enkel att sy för det finns ingen direkt passform det är mer som ett stort tält som spänns ihop strax under bysten. I framtiden kommer denna klänning att modereras lite efter hur pass stadd kassa jag har och efter humör. Kanten nertill kommer att få pälsimitation, och kragen kommer att göras bredare även den i pälsimitation. ( Redan i morgon skall jag ha denna "outfit" på Örehus årliga julfest. Så den blev klar i grenvens tid eller hur det nu heter.....) |