Lite djupskapande eller perspektiv Varför göra det krångligt ?
|
||||
Hur långt är det till huset? |
||||
Stor eller liten ?
|
||||
Ju större man gör den lilla saken och ju mindre den stora saken ritas dessto mer ökar avståndet. Varför?
När den stora saken är
delvis dold bakom den lilla blir det ett långt avstånd
mellan.
|
||||
Det magiska strecket .
|
||||
Att
rita perspektiv är inte det lättaste. Att försöka förklara
det är inte heller lätt, men nu gör vi ett försök.
Vad man gör är att man skapar djup i bilden, och hur gör
man det? Ja inte genom att försöka sticka pennan genom papperet,
i alla fall. Man ritar en del linjer sneda, och ritar en del saker i bilden
lite mindre. Är man riktigt snitsig använder man sig av färg
perspektiv, men det går jag inte in på här.
Ett sätt är Börja med att dra en linje över papperet, det behöver inte vara rakt. Däremot är det en fördel att ha papperet liggande. Om man börjar i papperets överkant och går ner mot linjen blir figurerna mindre och mindre. Det kommer att se ut som att ex fåglarna är längre och längre bort. Om man börjar i papperets underkant och ritar figurer upp emot linjen blir figurerna mindre och mindre. Linjen kommer således att symbolisera horisontlinjen dvs så långt bort som man kan se. Rita och måla en bit natur i vilken världsdel som helst. Uppgift |
||||
Uppgift bakom Det här
med att placera saker delvis dolt bakom något är väldigt
användbart när man skall rita något komplicerat. Ex fötter.
Varför inte låta dem bli delvis dolda av gräs, bordsben,
sand eller i vatten om det nu är vid havet |
||||
|
||||
Det är precis vad man gör
när man ex målar gräs
Men man börjar i fel ände! Dvs börja uppifrån och gå ner mot papperskanten,du kommer då att måla över, de grässtrån som står bakom.
Helt rätt.
|
||||
Börjar du fel dvs nerifrån
ser det ut så här, ungefär som om du har staplat dem ovanpå
varann.
|
||||
Och målar du grässtråna
men början uppifrån bli det så här, som om du har
klippt av dem.
|
||||
Börjar du nerifrån
och lyfter penseln i toppen av grässtråt blir det ett naturligt
snyggt slut.
|
||||
Så här brukar jag inleda lektioner för att försöka förklara rund perspektiv. Vi har praktiska övningar med runda föremål, typ papperskorgen.
|
||||
Detta kan förklara lite varför
många ritar rak botten på runda föremål.
Vi vet att glaset står stadigt på bordet, bordet har en flat rak yta. Alltså ritar man en rak botten, fast den är rundad i sidorna, när man kollar upp det. |
||||