Stor
eller liten?
Rita en i verkligheten liten
sak STOR, och rita en i verklighten stor sak liten. Det kommer
då att se ut som en väldigt avstånd mellan dem
Det här är en utmärkt
uppgift som ett förstadie till perspektiv. Uppgiften skall målas
och innehålla omgivning. (bakgrund)
( Beräkna ca 2-4 lektioner)
Tillbaka till perspektiv
sida
Längre
upp eller ner på papperet.
Som uppgift: Rita och måla
en bit natur i vilken världsdel som helst. Börja med att dra
en linje över papperet, det behöver inte vara rakt. Däremot
är det en fördel att ha papperet liggande. Om man börjar
i papperets överkant och går ner mot linjen blir figurerna mindre
och mindre. Det kommer att se ut som att ex fåglarna är längre
och längre bort.
Om man börjar i papperets underkant
och ritar figurer upp emot linjen blir figurerna mindre och mindre. Linjen
kommer således att symbolisera horisontlinjen dvs så långt
bort som man kan se. Rita minst sex
olika figurer, ex skor, glass, väg, träd,måsar osv. Bilden
skall målas och innehålla bakgrund.
( Beräkna ca 2-4 lektioner.)
Tillbaka
tillperspektiv sida
Bakom
varann
Uppgift: Rita och måla
minst fem föremål, så att de befinner sig bakom varann.
Samtidigt som man placerar dom bakom varann genom att inte rita ut hela
föremålet. Ritar man föremålen upp mot horisontlinjen.Glöm
inte miljön och färgen runt om!
( Beräkna ca 2-4 lektioner)
Tillbaka till perspektiv
sida
Rundperspektiv
Börja
med att dela ut vars en linjal och ett runt föremål, exempelvis
en mugg. Ställ sedan det runda föremålet mot linjalen och
kolla upp den vinkel som uppstår
Mellan
föremålet och linjalen.
Här har jag valt att illustrera
den runda formen med ett klot, men det är samma princip som för
ett rundbottnat föremål. Låt ungarna jämföra
och försöka att rita av så riktigt som möjligt. Även
dessa små bilder blir trevliga att titta på när de beskurits
och monterats.
Samma sak gör vi en gång
till för att visa hur man ritar fyrkantiga saker från sidan.(
Egentligen början till två punktsperspektiv.)
Även dessa små alster passar
bra att monteras och beskäras. Oftast brukar jag låta eleverna
jobba igenom uppgiften så att de får skugga de olika sidorna
i olika valörer av samma färg, för att öva lite på
" varifrån kommer ljuset" sedan kan
Tillbaka till perspektiv
sida
Åter
till meny